Bergga, kahvila Karhupuiston laidalla

9/06/2015



Hei käykääpä kurkkaamassa Karhupuiston laidalla sijaitseva kahvila Bergga. Olen useasti kävellyt sen ohitse, mutta en ole jostain syystä astunut sisään. Viimeksi olen kyseisen kahvilan edessä ihmetellyt, kun olin matkalla vanhaan tuttuun Makuuniin. Nenääni tuoksui jo Makuunin herkullinen karkkivalikoima ja mielessäni pyörittelin illan leffavalintaa. Mutta kauhukseni paikalla tuoksui korkeintaa remppamiesten hiki ja ikkunassa kyltti "olemme lopettaneet". Ehkäpä täman surkean muiston takia en ole kyseiseen liiketilaan sittemmin astunut. Nyt asia on korjattu (vihdoin) ja olen käynyt tutustumassa entisen Makuunin uuteen elämään. Vaikka kyseessä olikin pikainen visiitti, houkutteli Berggan kotoisa tunnelma minua jäämään. Tälläkertaa otimme kuitenkin vain pussillisen herkkuja mukaan ja nautiskelimme ne ystäväni luona. Nyt minulla on kuitenkin uusi visio päässäni, kun jällleen kävelen Karhupuiston läpi, tälläkertaa suussani maistuu mausteinen inkiväärikakku tai nenääni tuoksuu pehmeä korvapuusti.


PS: Bergga, nimi on vanha slangisana ja tarkoittaa Kallion 
kaupunginosaa (Berghäll=Bergga). Berggan talo on rakennettu vuonna 1926 jolloin tiloissa aloitti Kallion Apteekki, joka toimi siinä aina yhdeksänkymmentäluvun loppuun asti. Melko pian apteekin lopettamisen jälkeen tiloissa avattiin Kallion Makuuni. Berggan omistaja ja yrittäjä Jarkko, aloitti Makuunin vetämisen tiloissa 2002. Leffavuokraamisen siirtyessä nettiin, oli aika keksiä uusia haasteita. Lopulta tuhansien työtuntien ja tuhansien hikipisaroiden jälkeen, syntyi Bergga.
                            
                             www.bergga.fi/ 

You Might Also Like

0 kommenttia